Lincoln Peirce: Veľký frajer Nate

„Keď má človek toľko rokov, čo tatko, tak je preňho zábava asi aj ticho sedieť v izbe a pomaly plešatieť.“ (Veľký frajer Nate sa valí)

Veľký frajer Nate je séria komiksových príbehov o jedenásťročnom chlapcovi Nateovi, žiakovi 38. ZŠ v neznámom americkom meste, ktorý žije so svojím rozvedeným tatkom a sestrou vo veľkom dome a deň čo deň robí neplechu.

Nate je hrozný neporiadnik a šibal, čo podlieha premršteným predstavám o sebe samom. Tituluje sa za šampióna v každom športe, hoci v skutočnosti je veľké nemehlo a myslí si, že je neodolateľne krásny a všetky dievčatá v škole mu ležia pri nohách (možno, ale jedine preto, lebo je im tak na smiech, až sa váľajú po zemi).

Keď vyrastie, chce byť ilustrátorom alebo karikaturistom, pretože rád kreslí a číta, a to nielen vo voľnom čase. Kreslí si skoro stále, dokonca aj vtedy, keď by mal robiť niečo iné (napríklad písať úlohy alebo referát), a tým si často komplikuje život.

Má dvoch najlepších kamarátov, učenlivého knihomoľa Francisa, čo všade so sebou vláči knihu so zaujímavými faktami (vedeli ste napríklad, že naše nohy denne vyprodukujú aj pol litra potu?), vie povedať naspamäť všetkých amerických prezidentov odzadu a má rád mačky, a Teddyho, ktorý sa v škole preslávil tým, že vie najhlasnejšie prdieť pazuchou, neustále vtipkuje a hrá na gitare v ich (čoskoro svetoznámej) kapele Zotroč si mäkkýša. Medzi ďalších Nateových priateľov patrí Dee Dee, šialene nadaná budúca herečka, ktorá ustavične rozpráva, vyrobí drámu aj z umývania rúk a rada sa oblieka do všakovakých smiešnych kostýmov. Na oslavu storočnice ich základnej školy napríklad prišla ako torta. No Dee Dee je aj veľmi rozumné a férové dievča a často Nateovi pomôže z kaše jednoducho len tým, že mu poradí a prinúti ho vidieť veci v inom svetle. Netreba tiež zabudnúť na Chada, najmenšieho chlapca v triede, ktorý vyzerá ako chodiaca guľka, lebo zo všetkého najradšej je, a Arthura, fešáka z Ukrajiny, do ktorého sú buchnuté všetky baby zo školy. Dokonca aj Jenny, Nateova veľká láska (a Nate mu to striedavo zazlieva a odpúšťa).

nate02

Nateov život by bol celkom pustý bez jeho učiteľov, ktorí mu neustále hádžu polená pod nohy (veď čo si to dovoľujú, nechávať ho po škole, keď vystrája a dávať mu domáce úlohy?!). Triedna učiteľka pani Godfreyová alias Godzilla (ale tiež Kasňa, Syrová bomba, Klepeto, Bizónka, Spuchnutý členok atď.) je podľa neho šťastná len vtedy, keď môže kričať na deti a týrať ich svojím cibuľovým dychom. Stala sa hrdinkou množstva jeho komiksových príbehov, tak ako aj krikľúň telocvikár John aj s jeho večne spotenými pazuchami alebo fyzikár pán Galvin, ktorý je podľa Natea starý ako svet (veru, má možno aj päťdesiat rokov). A mnoho, premnoho ďalších postavičiek, čo patria do jeho života.

Okrem toho, že sa deti (ale nielen tie) nasmejú na Nateových príhodách, môžu lúštiť jeho šifrované správy alebo tajničky a doplňovačky, ale aj porovnať, ako to chodí v americkej základnej škole.

Lincoln Peirce, Veľký frajer Nate, CooBoo 2015, preklad Barbora Kráľová, 224 strán, pevná väzba, 152×212 cm

Dávam: