Inzercia

Týchto rozprávok sa budú vaše deti báť

Myslíte si, že rozprávky nevedia nahnať strach? Že sú to zakaždým len veselé príbehy s chytľavými piesňami? Tie piesne možno. Ale tu je pár príkladov, ktoré vám dokážu opak.

Koralína a svet za tajnými dverami je animovaná adaptácia preslávenej knihy Neila Gaimana, ktorá sa dočkala svojej filmovej verzie v roku 2009 v réžii Henryho Selicka, známeho aj vďaka nemenej hrôzostrašnej rozprávke Predvianočná nočná mora. Koralína je zvedavé dievčatko, ktoré sa v úvode príbehu prisťahuje s rodičmi do nového, tajomného domu s podivnými susedmi. Tí však nie sú jediným, čo je v jej okolí zvláštne. Časom totiž objaví dvere, za ktorými sa postupne z rozprávky stane nočná mora.

Paranorman a duchovia, či Škatuliaci sú ďalšími celovečernými animákmi, ktoré vznikli pod záštitou produkčnej spoločnosti Laika, známej najmä svojimi precízne zhotovenými a temnými prostrediami. Norman je chlapec považovaný za čudáka a to nielen v škole, ale i v susedstve, či doma. Vidí totiž duše zosnulých a obzvlášť sa tým netají, o to viac, keď mu duch jeho strýka zvestuje, že na ich rodné mestečko bola uvalená kliatba a práve on je pochopiteľne jediný, kto ju môže odvrátiť. Škatuliaci sú malými príšerkami ukrývajúcimi sa v podzemí, ktoré do ulíc vyrážajú len po zotmení, čím strašia miestnych obyvateľov. Tí ich prítomnosť opriadli už rokmi overenými poverami, pričom jednou z nich je aj to, že ukradli dieťa.

Ak sa vám zapáčia rozprávky spoločnosti Laika, jednoznačne siahnite aj po tých od Tima Burtona. Tento talentovaný režisér a výtvarník vás očarí nielen svojou vizuálne pôsobivou a ručne prepracovanou bábkovou animáciou, ale možno sa budete aj trochu báť. Jeho už spomínaná knižná predloha Predvianočná nočná mora, vás vo svojej filmovej podobe výborne pobaví najmä v čase Vianoc. V období Dušičiek vás naopak dojme Mŕtva nevesta so svojimi hlavnými hrdinami Viktorom, jeho nastávajúcou Viktóriou a nevestou zo záhrobia, ktorá väčšmi než po čomkoľvek inom, túži po manželovi.

Najnovší Burtonov animák Frankenweenie, z roku 2012, vám ukáže aká ohromná je láska dieťaťa k svojmu domácemu miláčikovi. Malému Viktorovi sa totiž podarí v podkroví domu oživiť svojho mŕtveho psa Sparkleyho a odvtedy sa v mestečku začnú diať zvláštne veci.

Tim Burton však nefiguruje len ako režisér a skvelý ilustrátor, no tiež ako produkčný. Ku príkladu slúži už spomínaná Koralína, Jack a obria broskyňa či rozprávka Číslo 9. Tento úchvatný príbeh režiséra Shanea Ackera vznikol na motívy jeho staršieho krátkometrážneho snímku 9 a svojim hlbokým morálnym posolstvom s pochmúrnou víziou „sveta bez ľudí“ sa len sotva zaradí medzi priemerné animáky.

Strašidelnou atmosférou neurazí ani snímka V tom dome straší, pod ktorú sa producentsky podpísali svetoznámi režiséri Steven SpielbergRobert Zemeckis. Príbeh hovorí o troch deťoch – DJ-ovi, jeho najlepšom kamarátovi a dievčine zo školy, ktorí sú spoločne odhodlaní zistiť čo sa deje v tajomnom dome oproti, pretože sú presvedčení, že tam straší.

Hrôzostrašným príbehom vás rozhodne zaujme aj krátkometrážna Alma, dievčatko, ktoré vo výklade hračkárstva zbadá bábiku so svojou podobizňou. Uznajte, že porcelánové bábiky hádam vždy ostanú vďačnou témou mnohých hororov. Z anime filmov sú to Cesta do fantázie, či Princezná Mononoke, ktoré budú vaše deti milovať. Ale pamätajte, aj tieto dokážu poriadne vystrašiť.

No a aby sa nezabudlo na absolútnu klasiku, treba spomenúť malú Palculienku, ktorá sa dostane do prostredia odporných ropúch; Pinocchio, pri ktorom Disney svojou odvahou jednoznačne nešetril, Princ Egyptský, v ktorom je kresťanský príbeh vyrozprávaný so všetkým, čo k nemu patrí – krviprelievaním, kobylkami, žabami, či inváziou hmyzu. Osirotená Anastázia je zase prenasledovaná zlým Rasputinom a Posledný jednorožec balansuje medzi disneyovkou a anime, medzi rozprávkou a fantasy s diabolským démonom, či inými negatívnymi postavami.

Ak si pre seba, či svoje deti napokon vyberiete niektorú zo spomínaných rozprávok, nemusíte sa obávať ich zlých snov. Všetky majú totiž to, čo k dobrým rozprávkam neodmysliteľne patrí:

lásku, posolstvo a morálne ponaučenie o tom, že dobro napokon vždy zvíťazí.