Anna zo Zeleného domu

Táto kniha by mala byť príručkou pre každé dospievajúce dievča. Zachytáva morálne hodnoty veľmi prirodzene a nežne a tak v nás prebúdza človeka, ktorým by sme sa naozaj mali stať, keď vyrastieme.

Kanadská spisovateľka Lucy Maud Montgomeryová napísala sériu kníh, ktorá sa stala obľúbenou skoro v každej knižnici. Príbeh mapuje malú sirotu Annu Shirleyovú, ktorá sa náhodou dostane do Zeleného domu ku Marille a Matejovi Cuthbertovcom, ktorí potrebovali do domácnosti skôr chlapca, aby im pomohol so statkom. Namiesto toho im zo sirotinca pošlú malé vychudnuté ryšavé dievča, ktoré rado fantazíruje s otvorenými očami.

Knihy mapujú celé jej detstvo a šlamastiky, ktoré sa akoby na Annu lepili. Svojimi činmi sa snaží pomáhať alebo jej denné snenie prechádza nezriedka do reality a tak spôsobuje mnoho patálií, ktoré nakoniec nikdy nie sú také vážne, ako skôr smiešne.

Celý príbeh je založený na dôležitosti patriť k niekomu, stať sa súčasťou rodiny a cítiť teplo domova. Medzi ňou, Marillou a Matejom sa vyvinie veľmi silné puto, ktoré nepredelí už nič. Kedže sú to najlepší poručníci, akých Anna mohla stretnúť (aj keď je Marilla spočiatku veľmi prísna), z dievčaťa sa stáva žena, ktorou by mala a chcela byť každá z nás. Pracovitá, skromná a so správnymi zásadami v živote.

Anna vždy vedela, čo je v živote dôležité a za ktoré veci sa oplatí biť. Jej odvaha z detstva sa postupne pretavuje do štúdia, až sa z nej stáva učiteľka a neskôr spisovateľka. Svojou otvorenosťou otvára srdcia všetkých, ktorých stretne a my si ju v okamihu zamilujeme. Nie je to čierno-biely charakter z knihy, je to osoba, ktorá pred nami ožíva a my naozaj veríme, že žije niekde na juhu Kanady, na ostrove Princa Eduarda a keby sme tam išli, nájdeme celkom učite aj Zelený dom.

Pre dospievajúce dievčatá je dôležité čítať literatúru, ktorá rozvíja ich charakter dobrým smerom. Ukazuje im dôležitosť rodiny, priateľstva, ale takisto aj štúdia. Nemusíte byť v škole vždy prvý, ale mali by ste mať na zreteli, kam smerujete a čo je vaším snom. Vtedy sa k tomu pritrafí šťastie, ak sme dostatočne odvážni nasledovať svoje srdcia.

To Anna vedela vždy najlepšie. L. M. Montgomeryová tak vytvorila nesmrteľnú postavu dievčaťa, ktorá by mohla byť správnym modelom pre dievčatá. Určite lepším ako Barbie od Matela.