Eko – Kalendár

Nedávno sa vyjadril Leoš Mareš pri moderovaní akejsi relácie, že si zo svojho detstva pamätá na dnes už zábavnú vetu: „Nesplachuj, aj otec ešte pôjde!“ Vy si tiež isto pamätáte rôzne opatrenia svojich rodičov a starých rodičov, aby zabránili vášmu bezbrehému plytvaniu, keď ste ešte boli bezstarostnými deťmi. Niektoré sú bizarnejšie, niektoré používame dodnes.

Tým smerom, ktorý naznačil Leoš Mareš by som sa až uberať nechcela, ale na šetrenie bežných, ale mimoriadne dôležitých zdrojov a vecí by som rada poukázala. Tie dôvody, prečo chceli elektrinou či vodou šetriť naše babičky sa nás dnes dotýkajú už menej, aspoň v tomto momente, keď žijeme v relatívnom dostatku všetkého. No z hľadiska životného prostredia a jeho zaťaženia všetci dobre vieme, že hromadné každodenné plytvanie vedie v konečnom dôsledku k našej vlastnej škode. Dôsledky nás nedobehnú hneď, ale v dlhšom časovom horizonte, alebo zastihnú naše deti v budúcnosti. Preto sa zodpovedne pozrieť na to, čo doma robíme a ako, nemôže byť na škodu. A prečo nie rovno aj so škôlkarmi či prvostupniarmi? Čím skôr ich zapojíme do behu praktických vecí v našej domácnosti, tým skôr ich budú považovať za samozrejmé. Ak ich dávame na cudzie jazyky už od 2 rokov, prečo by nám nemalo záležať aj na tom, aby naše dieťa bolo raz v živote praktické a vedelo sa nad svojimi úkonmi zamyslieť, zhodnotiť a vylepšiť ich?

ekokalendar_02

Ja za týmto účelom robím s deťmi veľmi jednoduchú aktivitu, ktorej výsledkom je kalendár. Najprv si prejdeme všetky miestnosti bytu/domu, či už virtuálne alebo fyzicky. V každej sa porozprávame o tom, na čo slúži a akou činnosťou v nej deti trávia najviac času. V takej kúpeľni sa môžeme porozprávať o tom, že je lepšie sa sprchovať ako kúpať, lebo tak minieme menej vody a keď sa sprchujeme, je fajn zastaviť vodu, kým sa mydlíme. Keď si umývame zuby, zastavíme vodu, kým si ich čistíme? V detskej izbe a obývačke sa môžeme porozprávať o zapínaní a vypínaní všetkých možných prístrojov ako televízor, playstation, DVD prehrávač, rádio atď. Sú nám často len kulisou v pozadí, alebo ich zapíname, len keď ich naozaj potrebujeme? V kuchyni nie je na škodu, keďže deti ešte nevaria, si povedať niečo o neplytvaní jedla a o tom, čo so zbytkami. Vieme ich využiť pre zvieratká? Idú na kompost? A ďalšou významnou vecou v celom dome sú okná. Vetranie je dôležité, ale dlhodobé unikanie tepla pri kúrení „pánu bohu do okien“ už dobré nie je. Nakoniec sa môžeme zamyslieť nad dopravou. Deti chodia každý deň do škôl a škôlok. Škôlkari sú ešte závislí od nás, ako ich odvedieme do škôlky – či rozumne alebo neprakticky. No školáci už vedia ísť pešo, na bicykli či hromadnou dopravou a v tom by sme ich mohli podporiť. Pomôže im to aj osamostatniť sa a v budúcnosti im to bude len prospešné.

ekokalendar_03

Keď zhrnieme všetky spôsoby, ako žiť rozumnejšie a čo všetko už aj deti vedia v domácnosti ovplyvniť, môžeme si vytvoriť vlastnoručný kalendár: každý mesiac nám pripomenie jednu vec priateľskú k prostrediu aj k nám samým, ktorú si tam s deťmi zakreslíme alebo spravíme koláž. Môžeme dokonca použiť staré látky alebo rôzne odstrižky, ktoré nám zostali po nejakej práci. Takto zrecyklujeme staré na výrobu nového a kreatívneho.