Inzercia

Experimenty s vodou

Z vlastnej skúsenosti viem, že deti sú veľmi zvedavé a radi sa hrajú. V týchto horúcich letných dňoch môžu deti experimentovať s vodou. Deti si nielen uspokoja svoju zvedavosť, ale sa aj veľa naučia, pretože pomocou nasledujúcich aktivít na rôzne veci prídu samé.

Pre menšie deti (2 – 4 roky)

je vhodné prelievanie vody. Aktivitu môžu robiť vo vani, v bazéne, ale aj pri stolíku. Potrebujú k tomu menšie a väčšie nádoby, napríklad hračkárske riady, ale môžu použiť aj umelé nádoby – poháre.

Pri stolíku je vhodné použiť väčšiu umelú nádobu (najlepšie lavór, či väčšiu misu), ktorá bude ako hlavný zdroj vody. No a vlastná aktivita je prelievanie vody z menšej nádoby do väčšej a naopak. Väčšinu malých detí táto aktivita veľmi zaujíma a vydržia pri nej dlhší čas. Aktivitou si deti nielen napĺňajú svoje potreby, ale učia sa, že existujú menšie a väčšie nádoby, že sa voda dá prelievať, je mokrá. Postupne prichádzajú na to, že z menšej nádoby sa voda dá preliať do väčšej, ale z väčšej nádoby jej celý obsah nepreleje do menšej. A v neposlednom rade sa naučia prelievať, čo budú v bežnom živote potrebovať (obrázok 1).

01

Pre väčšie deti (4 – 6 rokov),

ktoré už ovládajú farby je veľmi zaujímavá aktivita, pri ktorej sa farby zmiešavajú a vznikajú nové farby. Aktivitu môžeme robiť dvoma spôsobmi.
Prvý je bežný, kedy v pohári (napríklad na zaváranie) s vodou zmiešame dve farby. Pred tým ako zmiešame farby sa dieťaťa pýtame, aké farby zmiešavame a čo si myslí, aká farba vznikne. Všetko si môžeme zaznamenávať na papieri: napríklad nakreslíme žltú a modrú guľôčku a pred pokusom sa opýtame dieťaťa, čo si myslí, aká farba vznikne ak zmiešame tieto dve farby a nakreslíme guľôčku danej farby. Potom farby zmiešame a nakreslíme vedľa guľôčku zelenej farby. Porovnáme to, čo dieťa povedalo a aká farba vznikla (obrázok 2).

02

Takúto istú aktivitu môžeme s dieťaťom urobiť aj iným spôsobom. Potrebujeme k tomu dve nádobky s vodou (opäť môžeme použiť zaváraninový pohár). Do prvej nádobky zamiešame napríklad modrú farbu a do druhej nádobky zamiešame farbu žltú. Medzi tieto dve nádobky vložíme tretiu, prázdnu nádobku. Do prvej nádobky s farbou vložíme napríklad servítku (papier, ktorý nám nasaje farbu) a preložíme ho tak, aby prevísal do nádobky, kde nie je farba. To isté urobíme aj s druhou nádobkou, v ktorej je farba.
Servítky postupne nasajú farbu z nádobiek a v tretej nádobke sa farby zmiešajú a vznikne nová farba (obrázok 3).

03

Všetky aktivity som skúšala s deťmi v materskej škole a deti zaujali a veľa sa z nich aj naučili.