Bodovanie

Verím, že aj vy máte čas od času, menej či viac, problém s tým, že vás vaše dieťa neposlúcha. Aj by ste od neho chceli, aby si upratalo izbu, pomohlo umyť riad, vynieslo smeti, prípadne si prečítalo knížku namiesto hrania sa na počítači.

Ja, so svojou dcérou zažívam sem-tam podobné chvíle. Zistila som, že kričanie nepomôže a tak trebalo vymyslieť niečo iné. Muselo to mať náboj niečoho pozitívneho a pre deti nevšedného.

Tak sme vymysleli bodovanie. S dcérou sme sa dohodli, čo budeme každý deň bodovať rôzne činnosti, napr. umývanie zubov, zjedenie celého obeda, upratanie si svojej izby, hranie sa s hračkami… Zvoliť si môžete v zásade čokoľvek – vždy je to na dohode medzi vami a dieťaťom. Samozrejme, primerane veku. Ešte odporúčam zvoliť si počet kategórií tak akurát, ani málo, ani veľa.

Deti potrebujú mať všetko vizualizované, preto sme si na nástenku nakreslili akýsi rozvrh týždňa, kde sme k jednotlivým dňom priadli nami dohodnuté činnosti.

Vždy večer pred spaním si spolu všetci sadneme, teda obaja rodičia s deťmi, a spoločne zhodnotíme uplynulý deň – ako sa darilo deťom pri plnení tej ktorej činnosti.

Za všetky splnené činnosti dávame usmiatého smajlíka, za všetky nesplnené zase čierneho neusmievajúceho sa. Plus sme si zvolili niečo medzi – za čiastočne splnené činnosti.

Aby deťom aktivita časom nezovšednela, treba jednotlivé činnosti postupne obmieňať – niektorú vyhodiť, inú pridať, prípadne ich obmeniť všetky – podľa okolností.

No a keďže ide o bodovanie, ktoré by malo mať aj svoje vyhodnotenie, veľmi dôležité je na konci každého týždňa urobiť celkové zhodnotenie uplynulých dní.

Aby bolo dieťa motivované v plnení činností pokračovať, treba im samozrejme za dobré plnenie dať aj nejakú odmenu – čo to bude je na vás. Môžete zvoliť napr. výlet do cukrárne, pozretie si nejakej rozprávky, dobrodružná výprava…